Τρίτη, Οκτωβρίου 09, 2007

Πρόταση για το συνέδριο της ΕΕΕΕ

Εφαρμογή της συνεργατικής μάθησης υποστηριζόμενης από υπολογιστές (CSCL) στην εκπαίδευση εκπαιδευτών της γενικής εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα (Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας)
Στην εργασία αυτή θα καταβληθεί προσπάθεια για βιβλιογραφική ανασκόπηση της CSCL (computer supported collaborative learning) προκειμένου στην συνέχεια σε σχέση με την ελληνική πραγματικότητα να προταθεί μοντέλο εφαρμογής του στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ).
Η λειτουργία των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ) αποσκοπεί στην επανένταξη των νέων που έχουν εγκαταλείψει το εκπαιδευτικό σύστημα χωρίς να έχουν ολοκληρώσει μία κατάρτιση ή να έχουν λάβει ένα πτυχίο. Η εκπαίδευση στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας αποτελεί ένα εντελώς ιδιαίτερο πεδίο στην εκπαίδευση ενηλίκων. Οι ιδιαιτερότητες αυτές επικεντρώνονται στο μαθησιακό επίπεδο των εκπαιδευομένων (απόφοιτοι δημοτικού), στην επί σειρά ετών απομάκρυνση τους από κάθε εκπαιδευτικό περιβάλλον και συχνά με τραυματικές εμπειρίες από αυτή. Είναι λοιπόν φανερό από τα παραπάνω ότι το ΣΔΕ οφείλει την αναπλαισίωση του ρόλου της εκπαίδευσης αλλά και των μεθόδων, του υλικού και τον τρόπο προσέγγισης.
Λόγω αυτών των ιδιαιτεροτήτων αλλά και λόγω του ότι η στελέχωση των σχολείων αυτών γίνεται με εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που στο μεγαλύτερο τους ποσοστό δε γνωρίζουν από τις αρχές της εκπαίδευσης ενηλίκων είναι απαραίτητη η διαρκής επιμόρφωση τους και υποστήριξη τους. Το μέχρι σήμερα επιμορφωτικό πλαίσιο στα ΣΔΕ προβλέπει την περιοδική (2-3 φορές το χρόνο) επιμόρφωση με μορφή σεμιναρίου αλλά και με βιωματικά εργαστήρια. Η επιμόρφωση αυτή γίνεται με μαζική μετακίνηση εκπαιδευτικών ΣΔΕ σε μεγάλα αστικά κέντρα (Αθήνα, Θεσ/νικη και Πάτρα).
Η εργασία αυτή θα δείξει την χρησιμότητα αντικατάστασης της επιμόρφωσης αυτής με τη CSCL. H CSCL προέρχεται από την επιτυχημένη εφαρμογή σε εργασιακούς χώρους (CSCW). Αφού λοιπόν διερευνηθούν τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα του συστήματος θα αναλυθούν οι κατηγορίες και τα βασικά εργαλεία για την εφαρμογή της. Θα αναλυθούν τα αποτελέσματα ερευνών που διερευνούν τους συντελεστές που επηρεάζουν την συνεργατική μάθηση αλλά και τα κίνητρα συμμετοχής τους. Επίσης θα παρουσιαστούν οι παράγοντες που βελτιώνουν τη συνεργατική μάθηση και οι αρχές της συνεργασίας.
Τέλος όλα αυτά θα αποτελούν τους άξονες για το σχεδιασμό πλήρους μοντέλου συνεργατικής μάθησης με την υποστήριξη ηλεκτρονικών υπολογιστών στους εκπαιδευτές των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας. Το σύστημα αυτό θα προτείνει τα εργαλεία που θα πρέπει να εφαρμοστούν, τον βέλτιστο τρόπο , τα κίνητρα συμμετοχής των εκπαιδευτών αλλά και τα προσδοκώμενα οφέλη του συστήματος.
Μελλοντικά η εργασία μπορεί να υλοποιηθεί πιλοτικά μελετώντας τα αποτελέσματα μέσα από έρευνα που θα πραγματοποιηθεί, υποδεικνύοντας την ενδεχόμενη επιτυχία του συστήματος αλλά και τρόπους βελτίωσης των επιμέρους παραγόντων αυτού.

Δεν υπάρχουν σχόλια: